Sunday, October 25, 2009

umur..mesti kena ikut umur ke..???




Lamanya x mengupdate blog...naik bersawang..sampai dah pindah rumah..banyak yg terjadi n nak jadi sepanjang tahun ni..huhuhu.. This is what happen this week..

Umur...Aku selalu lupa umur..tiap kali timbang berat..trainer mesti tanya, umur akak brape?..my first reaction..looking at him and said kejap..kepala ligat berfikir..lahir tahun 71..sekarang 2009..ooh..38 dik..hehehe..Umur pun boleh lupa ke kak?..bukan lupa..tapi tak pernah fikir umur akak berape..pelik ke? nape nak fikir umur..perlu ke..atau perlu untuk merasa tua..bila dah tau umur baru ler perasan aku ni dah kira tua juga..lagi setahun lebih nak masuk 40..huhuhu..bila fikir umur rasa cam tak best..hilang jap kemanisan hidup..

Umur tidak menghalang kita utk jadi siapa n apa..ataupun aku je yg fikir begitu? Selama ni aku x pernah rasa macam umur 38..aku tak rasa aku berada di peringkat mana..tak pernah fikir perlu jadi tua...Bila bersama anak-anak terasa cepatnya mereka membesar tapi aku tak pernah juga rasa tua..atau aku yg tak sedar diri..hahaha..(apasal ayat aku ni semacam ni..huhuhu)..sometimes when i want to kiss my son, Zuhair, 15..dia selalu mengelak, alasan nanti kawan nampak..I said, x pelah, kan ummi yg nak cium abang bukannya org lain..n he said..laaaa..nanti budak x cayalah ni ummi..nanti diorg ingat lain plak...Last year when I went to visit my daughter at MRSM Kuala Berang during Deepavali..I stayed at chalet in her school..during her free time she will bring her friends come along..mana mak awak? nak tengok, nak tengok..x rupa mak pun..rupa cam kakak je..Alya, betul ke tu mak awak..hahahaa..nak tergelak aku dgr diorg bersembang kat luar..ajak masuk x nak..malu..bila kekawan dia dah x der..anak aku plak kata..sukalah ummi..org kata ummi nampak muda..eeee nyampah..she said..hahahaa..aku gelak jer..then tanya dia balik..so adik nak ummi nampak camne..adik malu ke dgn ummi? yelah..ummi x nampak macam makcik makcik....kalu mak kan mesti nampak macam makcik2, she said.. x lah malu tapi geram bila adik masuk kelas nanti semua org sibuk tanya, pastu budak lelaki saje je pi cafe kat sbelah ni semata2 nak tgk ummi..hahaha..

Sometimes when I'm dealing with parents x tau nak panggil diorg apa, x suka terlalu formal n x suka panggil kakak unless I know her age is older than me..ramai juga gelar diri diorg kakak when talk to me, n they call me teacher..but when know them quite some time baru lah tau I ni lagi tua dr diorg..

What I'm trying to say here..should we look old by our age?..Is it wrong to look young or to look good? For me, look young or old it comes from your heart..I never think that I am old bcoz maybe becoz my daily life didnt change n I dnt have time to think to be old..n memang kita jadi tua..sentiasa tua..sebab umur meningkat tiap hari tiap saat..n that make me wondering..so kalu tua..nak kena buat apa...kena jadi apa..mesti tukar ke?

Is it bcoz of my penampilan buat org x suka..feel terancam, kurang senang n when they know about me..oooh..teacher dah kwin rupanya, dah ada anak, anakpun dah besar..tapi dressing cam anak dara, gaya macam belum kawin...abis tu nak kena tukar semua ke kalu kita dah kawin, kalu kita dah ada anak....goh..aku rasa ko dressing lagi mengancam n lagi x hengat dr aku.n mungkin anak ko masih kecik jadi memang layak nak dress up lagi..terkadang rasa sedih pun ada..apasal diorg kisah sgt aku camne..?

Itu belum lagi aku citer dingorat oleh mamat yg 10 tahun lebih muda dari aku...n mak dia pun suka ngan aku..terpaksalah aku usung anak aku time cuti skola bila nak beli barang kat tpt dia..nampak tua pun salah nampak muda pun salah...manusia....

Whatever I do n whatever I wear is for myself n not for other people..bcoz I feel that I deserve to get the best treat from myself and I love myself..

4 comments:

Ticer Syah said...

wakakakaka... aku tido tadi lorr..kuikuikui..

aku rasa kita kena berusia dengan santeknye.. bak kata omputih.. aging gracefully...kekekekke

amalkan pemakanan yang sihat.. perbanyakan sayuran dan buah(paling penting). then senam banyak2.. pandai je aku sakap.. tp nak dekat sebulan tak exercise..ditambah plak dengan dvd player yang hancus baru2 ni.. so lagi le tak bleh aku nk senam ikut si dennis richard..wakkakaka..

Ateh said...

denise austin la dei..pepandai je ko tuko nama dia..ko betul ler..maya karan..waakakaka

Ticer Syah said...

ooo silap.. tu pelakon..nk wat mcm mana.. aku layan artis aje..ekkeke

Ateh said...

gila gossip lah lu..pasan lagi ler tu jadi maya karan...wakakaaka