Sunday, January 24, 2010

penghibur duka...Awan Terpilu


Awan Terpilu  is my pet rabbit...sungguh somel, cute n selembut kapas.  Pemberian dr Wawan Kelabu, my brother...Kemaruk rabbit mula melanda di Melaka sejak penghujung Disember dan mula melarat ke KL...mungkin juga akan merebak ke Kedah pd bulan March nanti...jaga baik..encik Salman mai Melaka...hahahaha..

Seronok membela renab ni...Si Awan renab ni aku biarkan lepas di dalam rumah.  Minggu pertama jenuh menyapu najis yg berak merata2 termasuklah air kencingnya di sudut penjuru itu favorite spot dia.  Hampir sebulan Awan Terpilu bersama aku dan sekarang ni susah nak jumpa najis di ruang tamu atau di bilik yg lain....dah pandai berak n kencing di dalam cage walaupun dah dibelikan tpt kencing n beraknya tetap tak digunakan....bila di dlm cage berladung2 air kencingnya, basah suratkhabar tapi nasib baiklah najis dan kencingnya tidak berbau busuk cam kucing... 


Awan ni juga dah pandai tidur dalam bilik tidur aku...terpaksalah aku tidur buka pintu supaya dia boleh keluar masuk bilik nanti...sebelum tu dia suka tidur belakang TV, lepas 2 minggu selepas tu dia berhijrah ke bilik bacaan n sekarang ni bilik tidur aku...sungguh mengada2 dia ni...kalau kita baring tgk tv, adakalanya dia suka panjat n lompat semula, berlari n lompat atas badan balik...seronok sungguh tgk perangai dia..

Kalau Awan ingin dibelai, akan dijilat jari kita kemudian disondol kepalanya suruh kita usap dia pulak...Pagi tadi masa tengah buat workout, jumping jack..dia perhati je apa yg aku buat, bila waktu floor exercise, dia dtg dekat aku and jilat ketiak pas tu dia geget...hadoyyy...seb bek geget manja ...itupun boleh tahan sakit...huhuhu

Ptg semalam,  sambil baring membaca novel Jika Itu Takdirnya....hohohoho...sangat sedih itu cerita...aku menangis bukan setakat meleleh tapi teresak2 nangis sampai Awan si renab datang baring sebelah aku...mungkin dia heran kot nape aku nangis...bila tgk dia aku tergelak kuat..dia terperanjat terus lari..

Bab makan memang dia kuat makan.  Favorite food dia lettuce. Kekadang aku beli gak doughnut n cookies utk rabbit..mahal bangat cookies dia 4 keping doughnut sampai 7 hengget, walaupun sebesar coin 50sen..sungguh Hoh..sama standard ngan dunkin donuts kot.....Si Awan Renab pun memang pantang tgk kita makan..dia pun nak menumpang sama..menyibuk  aje dia time kita makan sama kepoh mcm si Salman.  Dia akan berdiri 2 kaki nak tgk apa kita makan, lepas tu mula memanjat kaki ..selagi tak bagi selagi tu dia terlompat2 nak makan sama..

Tiap kali aku masuk rumah, bila dipanggil namanya pasti dia terlompat2 datang kat aku..sangat best dia ni...Bersama dgn Awan sgt terhibur...  Amacam...mau bela juga ke itu renab? Thank you Wawan for the lovely rabbit...

No comments: