Wednesday, April 6, 2011

Bila kena fitnah....

Skrg musim org sibuk cerita tentang fitnah ketua pemimpin pembangkang negara..belum habis kes terdahulu timbul pula kes baru....Fitnah..memang menyakitkan hati...kerana fitnah kita dipandang hina..kerana fitnah kita jadi bermusuh-musuhan...kerna fitnah maruah kita tercemar.

Saya juga pernah difitnah.  Bukan sekali tetapi beberapa kali.    Biarpun saya tak seglamor artis pun ada juga org yg nak memfitnah saya.  Dan saya sendiri sebenarnya tidak tahu  ada org membuat fitnah terhadap saya.  Saya hanya tahu selepas kematian arwah bapa saya. 

Teringat saya ketika arwah bapa saya sakit tenat di hospital, pada masa itu kami menjangkakan dia akan pergi meninggalkan kami.  Sampai saya di hospital, emak menyalahkan saya sebab babah sakit..saya tidak tahu kenapa emak begitu emosi terhadap saya..  saya sangat sedih masa tu bila diperlakukan depan org ramai..di depan saudara mara yg lain...ditambah dengan keadaan babah ketika itu...emak hanya menyatakan ini semua angkara saya..saya hanya diam tidak menjawab. 

Alhamdulillah dengan takdir Tuhan  babah sihat kembali...dan sejak itu hubungan saya dgn babah sangat baik.  Begitu juga hubungan saya dengan emak..namun saya masih tidak tahu kenapa emak menyalahkan saya.  Saya tidak mahu bertanya kerana tidak mahu mengeruhkan keadaan.  Hinggalah selepas babah meninggalkan kami dalam keadaan yg tenang dgn penuh kasih sayang...beberapa bulan selepas itu terbongkarlah rahsia kenapa saya dipersalahkan ketika babah sakit tenat dulu.

Rupa-rupanya saya dikatakan kaki minum arak dan di rumah saya banyak botol-botol arak tersusun di dalam bilik saya....babah sakit mengenangkan perbuatan saya..saya terkedu seketika....Ketika itu saya tinggal di Manjalara...saya bukan kaki clubbing, bukan keluar mlm tak tentu hala, bukan hisap rokok dan ketika itu juga hubby juga tidak pernah minum arak, hisap rokok jauh sekali..mana mungkin saya boleh jadi kaki minum...Kehidupan saya pada ketika itu menguruskan kedai di Kolej Sembilan.  Seawal 8 pagi hingga 12 tengah malam.  Selepas kedai ditutup saya bersama student UM akan pergi ke Mc Donald sbb nak bank in duit kedai...takut pergi sorang2 saya ajak mereka temankan saya...itu kehidupan saya..kalau nak bergembira pun kami berkaraoke beramai-ramai...itupun di bilik karaoke Kolej 9  di UM...fitnah ini sungguh dasyat....patutlah hubungan saya dgn emak masa tu dingin..terasa saya dianak tirikan...

Dan org yang menyampaikan fitnah ini adalah org yg pernah tinggal dgn saya seketika dan bekerja part time ketika itu dgn saya.  Mungkin kerana tidak puas hati dgn tindakan saya memotong gajinya dan takut tembelangnya pecah maka saya difitnahnya...Tak perlulah saya ungkitkan kesalahan beliau kerana benda yg lepas...tapi saya tetap sedih disebabkan fitnah itu merenggangkan hubungan saya dengan emak dan babah...

Alhamdulillah..biarpun ketika babah masih hidup saya tidak tahu apa yg babah fikirkan tentang saya, saya yakin babah tahu saya tidak bersalah kerana saya anaknya...dan tentunya dia lebih percayakan saya dari  kata-kata orang lain...Setiap kali saya teringatkan babah, saya selalu berkata..babah tak perlu risau tentang saya..saya tau jaga diri....



Kucing ini pun mungkin mangsa fitnah...ada manusia sengal saja letak botol-botol tu masa dia tidur....



9 comments:

simanis said...

sedihnya cma baca...airmata bergenang...

Azlan Ali said...

ala.. nak wat camner kak... orang nampak kita lebih sikit pon cemburu kan... tapi masih ingatkan kita dulu pi makan McD lepas kedai tutup... berkaraoke kat 9 tak hengat dunia....

kalau org tu tuduh akak macam tu.. kira die kaitkan la kiteorang jugak yang tak bersalah ni kan??? sungguh kejam orang itu....

takper... yang penting Allah tahu apa kita buat...

Ateh said...

antara byk fitnah...ni yg paling menyakitkan hati sbb melibatkan mak bapak...dan kerana itu saya terus memboikot pemfitnah berkenaan sekeluarga...

Ateh said...
This comment has been removed by the author.
Ateh said...

saya ni sgt cerewet bila makan dan minum...byk mende yg saya tak makan atau minum pun dikatakan kaki minum...cesss

Ticer Syah said...

mmg sedih nak mampos kalau kena fitnah sebegitu rupa.ini umpama menikam dari belakang.. memang sial dan syaitan lah mereka yang menfitnah ngko tu. tapi takpe..mungkin Tuhan sudah balas perbuatan mereka.. bayar CASH ok.. tapi kesian kan.. ada juga mangsa yang tak bersalah, masih lagi diheret bersama dengan pesalah..

eh..adakah anda faham ayat saya? har har har..

Ateh said...

rasa cam paham tapi tatau betul ke dak..akakakaka ...moga yg x bersalah x dipengaruhi ngan perangai dia....yg paling mendukacetakan aku bila mak dia kata aku bawak pengaruh x baek kat anak dia....pengaruh apa yg bagi kat anak dia tatau la aku..yg aku tau perangai anak dia sejak azali kat skola memang x baek pun....cessss

Su said...

One good thing about facing challenges such as this .....is....it strengthens you. So, I would say CONGRATS for facing it SUCCESSFULLY. Don't worry about the guilty party...he/she will get his/her due.

Ticer Syah said...

biasa la beb..orang nak kaber line mmg dia akan sakap mcm tu.. dah diri sndiri tu buat onar.. nak tunjuk kat kita plak.. kita plak jenis yang direct to the point.. bukan pandai berlakon alim..tp sebenarnye jahat giler.. hoh sungguh manusia gini.. dah dapat bala bertimpa pon masih tidak sedar..aiyohh..tatau la..

takpe la pek.. at least kita ni hidupp tak susahkan orang..itu lebih baik