Thursday, March 24, 2011

Bila anak tau pekung ayah....

Sebelum ini ada org bertanya, "teacher...anak si anu belajar dgn teacher ada duit ke dia nak bayar...saya terdiam seketika...pada saya samada dia bayar atau tidak adalah urusan peribadi saya dgn org tersebut..org lain tak perlu tahu......ada sesetengah org yg saya tidak berkira langsung berdasarkan latar belakang mereka...dan ada sesetengah org pula yg suka mengambil kesempatan di atas sikap saya yg tidak berapa berkira sangat....lain org lain hatinya...

Rupa2nya cerita yg nak disampaikan org tersebut adalah kepincangan sebuah keluarga....termenung saya seketika mendengarnya...jauh di sudut hati saya hanya mampu mengeluh...ooooh..patutlah....

Sejak tahun ini, X yg saya kenal selalu dtg menghadiri kelas dlm keadaan yg sugul, malap tak bercahaya tidak spt tahun yg lalu...adakalanya bila ditanya terlalu mudah utk dia mengeluarkan air mata...jawapan yg selalu dia berikan ..emak marah..abang buat...itulah alasannya...latar belakang keluarganya tak berapa sedap utk di cerita, tapi niat saya bukan utk memburukkan keluarganya tapi sebagai iktibar...adik beradiknya agak ramai..kalau tak silap 6 orang, yg sulung baru berusia 14 tahun sudah berhenti sekolah sejak awal tahun ini disbbkan terlalu kerap ponteng sekolah hingga pelbagai warna surat dr sekolah.  2 beradiknya yg lain turut sama menjejaki pengaruh abangnya yg suka ponteng sekolah walaupun sihat walafiat...ibunya pernah bercerita masalah anak2nya...tapi masalahnya tak akan selesai jika hanya mengikut kata2 anak2ya yg berusia 14, 13 dan 9 tahun....

Di usia 13 tahun dan 9 tahun itu, membaca masih lagi merangkak-rangkak...bahasa penjajah jauh sekali...adiknya yg belajar bersama saya jauh lebih baik bacaannya dr kakak2nya...Disebabkan keadaan itu saya tidak berkira sangat masalah pembayaran X, sebab saya tidak sanggup melihat X mengikut jejak langkah abang dan kakaknya...asalkan dia minat belajar itu sudah cukup pada saya.

2 hari yang lepas, saya bertanya pd X, utk tahu kesahihan cerita sebenar...

"Ayah awak hisap rokok tak?"

"Hisap".

"Dia hisap apa lagi?"

"Ayah hisap rokok dengan dadah..."

"Mama tahu ke ayah hisap dadah?"

"Tahu..."

"Mama tak marah?"

"Tak"

"Kenapa mama tak marah?"

"Sebab ayah selalu pukul mama...kadang2 ayah pukul abang"

"Kenapa ayah pukul abang?"

"Sebab ayah marah abang hisap rokok ngan dadah"

"Macam mana awak tau ayah hisap dadah?"

"Ayah selalu hisap dalam bilik...dulu ayah pernah kena tangkap polis"

Terkedu saya sekejap...patutlaaaaa...(terpaksa dirahsiakan.)...

Kesian X....dialah satu2nya harapan ibunya utk membawa perubahan dalam keluarga.  Semoga dia dilindungi dari pengaruh yg tidak sihat...

No comments: