Monday, November 23, 2009

Cuti sekolah sudah tiba...


Cuti sekolah sudah tiba...seronok..gembira n kurang kerja sikit...dalam sibuk berangan merancang untuk cuti-cuti Malaysia...tiba-tiba dapat a few calls from parents yg prihatin pada anak2 mereka..."Assalamualaikum teacher...nak tanya..cuti sekolah ni boleh tak saya nak hantar anak belajar lagi...takut nanti cuti ni dia tak sekolah...asyik nak main aje..terus dia lupa apa yg dia belajar...dah elok-elok dia dah pandai baca nanti lupa terus macam dulu...boleh ke teacher?"..itu baru anak dia berumur 4 tahun...sudah pandai membaca BM..akhirnya saya menerima students yg berumur 4 tahun seramai 2org, 5 tahun seorg n 6 tahun 3 org utk continue kelas sewaktu cuti...

Dan pagi ni..tengah berbaring mengadap laptop..saya dikejutkan dengan ketukan pintu di rumah...Aiman 4 tahun dengan bibiknya..."hari ni tak sekolah Aiman...kan teacher dah cakap kita cuti panjang..Januari baru mula sekolah"...dia diam terkulat2..muka nampak sedih...Bibik dia menyampuk.."teacher..Aiman sibuk nak sekolah ..saya dah beritahu pada emaknya..emak dia bilang boleh juga terus sambung macam Nabil".."Okey..tapi kita mula minggu depan ye..lepas raya haji...nanti saya beritahu jadual dia..jadual dia tak siap lagi..".....hmmm...nampak gaya, saya hanya cuti seminggu ini jelah...itupun hanya bebas dari kelas pagi...Tidak sampai hati hendak menolak...kerana ini melibatkan semangat ingin belajar...Tentunya anak-anak saya pulak yang bising sebab selalu sibuk dengan kelas...tapi disebabkan ada internet dan beli novel...itu menjadi pengubat mereka...hehehe...

Kemudian...pada kelas tuisyen ...saya bertanya kepada students...cuti sekolah ni nanti siapa nak cuti tuisyen..beritahu teacher..n siapa nak continue kelas tanya dulu pada mak dan ayah , nanti beritahu teacher okey..sebab teacher nak buat jadual baru...siapa nak cuti boleh cuti ye...teacher tak paksa...

Esoknya..."teacher, mak suruh sambung jer..tak payah cuti" ...ramai juga yg nak sambung...Alhamdulillah...sebenarnya saya tidak risau pada beberapa students saya yg agak cemerlang tapi risau pada yang masih lemah untuk memilih bercuti...  Seorang student X, sangat lemah tetapi kerap sangat cuti , setiap cuti sekolah cuti, bulan puasa cuti..dan memonteng kelas pun selalu...2 tahun bersama saya...sangat frust dengan pencapaian dia...sebab tak pernah serius...cuma sebelum ujian akhir tahun..dia mula tunjuk minat ingin belajar..."teacher..esok saya nak datang tuisyen lagi boleh..sbb sebenarnya saya memang tak ada kelas esok.."...hmmm..datang jelah...n that student kelasnya cuma 3 kali seminggu..tapi sebab dia sedang rajin untuk datang saya benarkan dia datang setiap hari tanpa bayaran tambahan...niat untuk tidak membunuh semangat belajarnya...dan hasilnya sangat memberansangkan ..nampak ada kemajuan...tiba-tiba suatu hari..."teacher..mak saya tak bagi saya datang tuisyen..dia suruh cuti sebab dah habis ujian..."  hmm..kesian sungguh dia...tengah bersemangat tiba-tiba dia disekat...dia di kategorikan murid yg agak lemah dan bersama dengan dia setiap tahun tak pernah habis module...pening kepala bila fikir pasal dia...emak dan ayahnya pun tak begitu mesra dengan guru...tak pernah bertemu muka pun atau telefon bertanya khabar..sangat berbeza dengan parents yg kerap saya jumpa atau selalu bertanya khabar...biasanya parents yg sebegini senang untuk saya handle anak2 mereka dan telus dengan pencapaian mereka..

Pada saya, tak mengapa jika ingin bercuti..tapi teruskan belajar di rumah..jangan lupa terus...tapi apa yang saya nampak...mereka sebenarnya tidak suka belajar di rumah..hanya mengharapkan pada kelas tuisyen...kenapa ya...banyak faktor yang menyebabkan jadi begitu...persekitaran rumah ..tidak menimbulkan mereka untuk minat belajar...dan banyak lagi...kalau ada masa akan saya kongsikan...

No comments: