Sunday, November 15, 2009

Kisah orang gaji...


Seperti biasa, saya pergi ke rumah student untuk mengajar..hari ini sungguh berbeza dari hari yang lainnya..kerana hari ini saya disapa oleh orang gaji di rumah itu yang jarang kali ingin berbual dengan saya walaupun ketiadaan majikannya...Mungkin selama ini dia memendam begitu banyak perasaan..
"Kak...saya ingin berhenti kerja dari sini..saya rasa tidak seronok bekerja di sini lagi.." saya hanya diam mendengar.."Anak-anaknya sudah besar semuanya tetapi tidak ada rasa hormat pada saya..yang besar..sudah tktn 5 tapi sudah makannya..pinggannya tak pernah di bawa ke dapur...dibiarkan saja di depan TV...anaknya yg perempuan sudah berpacaran..pakaiannya seksi sungguh..di depan ibu bapanya, abangnya biasa saja pakai seluar pendek dengan singlet..hingga nampak lurahnya...pernah saya tegur tapi dimarahi..yang kecil ini sejak sudah pandai bercakap..sudah pandai melawan saya di depan ibunya..di depan ayahnya...bisa tengking sama saya..bisa marah sama saya..tapi hanya di depan ibu dan ayahnya...tapi ibu dan ayahnya tidak pernah menegur...abangnya pula..bisa sepak kaki saya...kalu saya melarangnya keluar..tidak pernah didengarin..sedangkan waktu hujan..dibiarkan anak main diluar di padang dengan kilat..bila anak sakit saya dipersalahkan...Beginilah kak...sepatutnya ibu dan bapaknya mesti tegur anak itu kasi hormat sama bibik...tapi ini tidak..mereka cuma diam tak sebut apa..sampai anak dara yg baru menengah 4 tidak pulang ke rumah dan tidur di rumah kawan pun tidak di marahin...berpakaian seksi ketika belajar bersama teman di rumah, dan di halaman rumah..hingga jiran tetangga bercakap tentang dia pun buat tidak peduli..bbik yang jadi malu.."  Saya masih lagi terdiam..dan apa yg diperkatakannya memang ada yg benar sebab saya pernah nampak.."Bibik tak pernah beritahu ibu..?...Pernah kak..tapi ibu bilang saya cuma makan gaji di sini..buat kerja saya saja..saya tidak bisa begitu kakak...sakit mata saya memandang bila lihat anak-anak jadi begitu..saya lebih suka menjaga baby dr yang besar..tidak mahu dengar kata...ini pertama kali saya bekerja di rumah org yg anaknya memakai seksi2..padahal ayahnya selalu ke surau di belakang rumah ini...aduuuuh..saya mahu berhentilah kak..saya tidak enak kerja di sini lagi..."  Saya tidak memberi apa2 komen pada dia...dan pada 2 minggu lepas, saya minum dan berbual bersama majikannya..bercerita tentang orang gaji..nak cari orang gaji baru.."yang ini malas..buat kerja tak bersih..kalu masak suka ikut selera sendiri..lagipun dia nak kawin.." itu saja yg diberitahu..saya hanya diam mendengar..

Hmmm....memang banyak kisah orang gaji...tapi apa yang saya ingin kongsikan nilai murni dan kesan dalam cerita ini..tapi akan saya huraikan pada post yang lain...fikirkan...

No comments: