Monday, November 9, 2009

irritating and annoying people...

Dalam dunia ni macam-macam jenis manusia ada..ada yg OK dan ada yg tak OK dan ada yang blur...setiap hari kita pasti berdepan dgn manusia yg berbeza..kalau dapat yang OK takkan jadi satu masalah..tapi camner kalu dapat yg tak OK..yang bisa bikin hati jadi panas..yg bisa bikin hati jadi runsing..yang bisa bikin jiwa jadi kaco..atau yang bisa bikin meluat  sampai muntah ijo...yang bisa bikin hati jadi HOH!....
Pernah berdepan dgn situasi begini semasa bekerja di Maybank...sudah jadi tradisi di bank kita amat mengenali pelanggan yg selalu kerap ke bank dan tahu perangai masing2..ada mcm2 label..favorite customer, fussy customer, popular customer dsb...so of course kalu yg fussy cutomer semua counter cpt2 x nak pandang customer camni..takut kena sergah customer yg suka mencarut n marah2 x tentu pasal..ada yg terus tutup counter pun ada takut kena attend fussy customer..

Berlaku pada 10 tahun yg lepas, masa tu tepat pukul 4pm, counter di bank dah tutup tapi biasanya staff terpaksa melayan customer selagi customer masih di dalam bank tak kira walaupun 430pm sekalipun...so ..dtg seorang lelaki tua bertongkat yg dilabel fussy tapi kaya n tergolong dlm top 10 customer...n dia pun pergi ke Priority Counter (kaunter khas untuk org kaya)..kebetulan cashier ni dah tutup kaunter..so terus dia buat x nampak lelaki ni tadi..lelaki ni tadi puas ketuk2 jari kat kaunter..n si cashier ni pulak dgn muka masam mencuka terus kata sudah tutup..tak boleh masuk... Bermulalah episod yg x sanggup didengar...Lelaki ni naik angin ler..sbb dia pi kaunter kat bawah semua kata dah tutup, tak boleh masuk..dan refer dia pergi ke Priority Counter sbb dia top 10 customer..mulalah dia bising2...tadi pegi bawah, itu cashier suruh pi kaunter sebelah..bila pi sebelah kata sudah tutup, lepas tu suruh pi priority counter..ini bukan priority counter ke? sana tak boleh masuk, sini tak boleh masuk..lubang  P@)(&^*&^  boleh masuk ke? aiyooo sudah start mencarut berulang2 kali..semua menikus masa tu..suma x berani nak jawab...n masa tu aku duduk di meja bahagian pinjaman n langsung tak terlibat dgn  urusan kaunter..tapi memandangkan semuanya lari..terpaksa ke depan kaunter...senyum dulu kat lelaki ni..ya Encik...boleh saya tolong...ya...semua org tak mahu tolong ..u boleh tolong ke..? saya cuma masuk cek..itupun susah ker?  oooh tak apa..saya boleh masukkan..terus buka terminal n masukkan password n buat transaction lelaki tu tadi..sudah tu...oooh..terima kasih aar..awak sgt baik mau tolong saya...saya sudah tua tapi suma org x mahu tolong saya...saya priority customer tau..tapi semua org tak layan saya cuma awak saja yg mau layan...muka masa tu kena maintain senyum jer..

Setahun lepas tu aku berpindah ke cawangan lain kerana dinaikkan pangkat...terjumpa lelaki tua ni lagi dgn tongkatnya..tgh beratur di Priority Counter..tiba2 aku dgr dia memekak n maki2 kat cashier tu...semua customer dah pandang..macam ada shooting filem ...aku kat workstation terus pi kat dia sebab dah tau perangai dia...Good Afternoon Sir, can I help u..? ya..afternoon...saya mahu bayar kredit card tapi ini cashier sibuk minta priority card..boleh bagi saya encik punya credit card?  dia pun keluarkan..ooohh..u punya card gold card..tak perlu tunjuk priority card memang sudah automatic priority customer...tapi apasal dia minta jugak..saya sudah cakap saya priority customer tapi dia x percaya..Ok encik..mari duduk kat tpt saya kat sana ..nanti saya uruskan u punya payment...sambil ke tpt aku..mulut dia tak henti2 membebel..itu cashier sangat bodoh punya org..tak tau buat kerja..u bagus..pandai..mau tolong orang..bla bla bla...lain kali kalu saya mau bayar credit card boleh datang jumpa u ke...saya sudah tua..penat mau beratur...boleh...u prority customer boleh terus dtg kat sini..nanti saya kasi tolong..

Sebenarnya apa yg ingin dikongsikan di sini adalah kita kena tau melayan org yg sungguh emo, yg sungguh Hoh, yg suka memaki hamun...paling penting mulakan dengan senyuman, dengar masalahnya dan bertindak dgn menghulurkan bantuan...selain itu nada suara juga perlu lembut agar utk menyejukkan hati dia...


Berhadapan dgn org yg sgt annoying n irritating ini sebenarnya tidak susah..jangan fikirkan yg negatif tentang mereka..dengar dulu apa isi butir percakapan mereka...mungkin benar apa tegurannya dan kesilapan  dan kita pula wajib menunjukkan sikap cool dan hormat serta rendah diri agar tidak menyemarakkan ego mereka..kerana api jika di lawan dgn air pasti padam juga akhirnya cuma adakah ia mengambil masa yg sekejap atau terlalu lama...tapi jika kita pula enggan  menerima teguran (walaupun kita betul sebenarnya)  atau mengambil langkah mudah untuk tidak melayan mereka itu menunjukkan kelemahan kita dalam menjalin hubungan dan menunjukkan bahawa kita juga lemah spt mereka...


Org yg annoying n irritating ini juga sama macam kita punya perasaan dan hati...kita tak perlu menganggap diri kita lebih bagus dr mereka sbb ada sebab kenapa mereka begitu...adakalanya mereka memerlukan kita dan adakalanya kita juga memerlukan mereka pada suatu hari nanti....kita tidak perlu menghukum atau menilai diri mereka kerana kita juga bergelar manusia..

2 comments:

Anonymous said...

hehehe.. mmg le kalau tak reti nak entertain orang, lebih jangan berblog.. apa da.. orang tegur sket nak delete..tak ke hoh..kata otak terbuka..padahal sempir tak hengat..wakakkka.. khas utk jongos dan melah aku taipkan khas utk ko..kuikuikui

-aku pilih nk jadi anon ari nih..ekke-

Ateh said...

hahaha..dayus sungguh ko ni nak guna cik anon ni...org spesis gini susah kalu terpaksa hidup susah n akhirnya akan menuding jari pada org lain...

spesis ni mengingatkan aku pada kenangan di singapura yg menyebabkan aku terpaksa memulakan hidup baru bermula dengan zero...sungguh HOH tapi akhirnya aku berjaya menghadapinya dengan gemilangnya...hahahah