Tuesday, November 24, 2009

apa sudah jadi...???


Baru balik dari Ikano...tujuan utama ke Popular...selepas habis beratus ringgit ..urusan selesai di Popular...singgah di Fitness Concept...chit chat sebentar dengan adik trainer di sana...niat hati nak beli barbell punya bar..tapi ditangguhkan dulu sbb terkesan sesuatu masalah diri..eating problem..."dik...akak dah stop exercise for 2 weeks...nape kak? sbb lately akak selalu tak makan..bukan sengaja tak nak makan..tapi terlupa...n selalunya malas...camner ni dik...?  hmmmm..tak boleh tu kak..kalau akak tak makan nanti fat akan naik walaupun BMI turun..huaaaa..ye ke dik?  Jom timbang kak.."

Dengan penuh semangat kesukanan..part kesukaan aku..timbang berat...setiap kali sesi timbang adik trainer ni akan buat 2 kali...satu set target BF 27% (minimum) dan lagi satu 20%(paling fit kononnya)...dan my BMI seperti yang dijangka turun ke paras 19.6 n lagi satu 19.7  tapi..ada tapinya..fat mass aku telah naik 0.1kg equal to 100gram dengan berat 43.8kg...masih kena lose fat 4.5 kg untuk fit sebenar2nya fit...sedangkan body weight last month 44.4kg n have to lose fat 4.4kg...sungguh hoh fat mass ni! 

"akak kena maintain buat cardio nak kasi turun fat mass...weight training tak payah buat pun tak per kak...sebab akak dah fit dah..below 20 lagi..sebab tu akak kena makan..jangan makan 1 hari sekali...salah tu kak...".."tu lah pasal..bila akak workout ngan trainer..selera makan menjadi2..tapi bila trainer dah tak de...hilang selera makan..."  "ooh..itu sebab dia dah buat program untuk akak espcly weight training..sbb tu akak berselera..bla bla bla"  "tapi dik..kadang2 nak makan pun takut..sebab kepala asik mengira kalori...huhuhu...dan lagi satu sebab mengundang akak tak bersenam sbb facebook...kalu dulu pagi2 lepas subuh terus ke gym..bangun awal 5.30 nak tunggu subuh..skrg dalam masa nak bersiap tu bila buka FB terus gym entah ke mana cuma buat senaman jari jer.."

"ni mesti akak main cucuk tanam ni...heheheh" "biasalah dik..bercucuk tanam pun exercise gak cuma tak kuar peluh..hehehehe...so sekarang ni akak kena buat kardio tau..tiap2 hari..jangan miss tau.." "haaaa..akak guna dvd jillian michael the biggest loser to okay ke?  dia buat 2 minit kardio 2 minit weight training pas tu kardio balik then weight balik...ok ker?  oooo..itu kita panggil circuit traing ..bagus tu kak..kalau buat tiap2 hari yg gemuk memang confirm kurus...kira oklah kalau akak guna tu..sekurang2nya ada gak nak build muscle nanti..." "seksa gak buat tu dik..masa weight training tu boleh rasa ada api kat lengan akak yg ada muscle ni..hehehe.." "tu dia create tension kat situ nak bentuk muscle sebab tu memang rasa camtu kak....bla bla bla.."

itu adalah sebahagian chit chat aku ngan adik trainer tadi...tiap kali jumpa dia selalu minta tips pasal workout n food (mesti chat 15 ke 20  minit ngan dia tiap kali jumpa)...bukan obses nak kurus sbb aku memang kurus..tapi fobia sangat pada kolestrol n sewaktu dengannya...aku mau kurus dengan cara berhemah dan sihat bukan kurus sebab tak makan...sebab tak mahu sakit jantung, darah tinggi , kencing manis dan sebagainya...jadi nak elakkan tu semua kenalah bersenam..cuma aku agak tidak berdisiplin sejak akhir2 ni...tak boleh jadi ini macam..bertindak sebelum terlambat...

dalam perjalanan nak ke basement car park...kepala ligat pikir nak makan apa...hmmm..seminggu tak makan benda berat....tak apalah ..hari ni bantai beef burger n ice milo...ingat nak order skali curly fries...tapi ada suara kat kepala ni berbisik...dah makan burger lebih 300 kalori..pastu ko nak tambah curly fries yg tentu kalori lebih kurang sama...terus tak jadi...keluar dr A& W ternampak kiosk Kik Kok..kaki macam nak melangkah ke sana ...tapi otak pula beri arahan kaki pergi ke kedai buah..sambil tu masih lagi mengira kalori...sungguh HoH kepala aku ni...dah beli guava n mangga...terus melangkah...ternampak kedai yg selalu beli kuih baba n nyonya...niat hati nak singgah..tapi kenapa kaki tak nak berhenti...laju seperti biasa...dan mata tetap memandang kuih tapi kepala ligat mengira kalori...sungguh HoH aku ini...

apa sudah jadi...? pandang makanan teringat kalori...cuma otak hanya membenarkan aku ambil buah n makanan yg lebih banyak mengandungi sayur...kalau yg sedap2 tu ternampak angka nak beritahu berapa kalori...normal kah aku..betulkah cara aku ni...huhuhu...tak pe..sekarang ni kurang workout so makan pun kena pilih...tapi bila eating habit dah kembali normal..siap kau..pulun workout ngan makan cam dulu...

tapi nasib baik aku ni spesis makan sangat cerewet n makan bukan perkara no 1 dalam hidup aku..selalunya makan perkara no 2 atau 3 atau adakalanya boleh jadi nombor yang terakhir...sebab tu aku selalu terlupa bila bab makan...hanya makan untuk dapatkan tenaga n keperluan badan...untuk menikmati makanan mungkin bukan aku...sebab tu kalau nak belanja aku makan sangatlah menjimatkan tapi rugi kalu makan buffet.....

mesti makan 5 kali sehari..huhuhu...terlalu banyak untuk aku...tapi itulah sebaiknya dengan small portion..kena mulakan hari ini juga.....insya Allah....

No comments: