Thursday, November 5, 2009

apsal jogging masih tak kurus...?



Hahaha..nape jogging nak gila masih tetap tak kurus...hohoho..itu tandanya kita tak bakar kalori..kita tersalah bakar sebenarnya..bakar apa?..hahahah..kena amik tau ni..dalam badan kita ada 2 jenis sumber tenaga..glycogen (instant energy source) dgn lemak (fat)..glycogen tu apa..? glycogen tu umpama duit yg ada dalam purse atau wallet kita dan lemak tu ibarat simpanan tetap (fixed deposit) dalam bank kita yg hanya digunakan bila dah terdesak tak de duit dalam purse.....jadinya glycogen atau duit tunai tu adalah tersedia dlm badan kita dan adalah sumber utama tenaga dalam badan kita...so sebelum kita nak bakar lemak..kita terpaksa gunakan semua duit tunai yg ada dlm purse tu..dlm erti kata yg lain..kita kena gunakan glycogen tu dulu ..bakar dia dulu..Glygogen ni tersimpan kat muscle n liver tapi sangat terhad..sbb badan kita boleh simpan glycogen ni lebh kurg dalam 1kg jer bergantung saiz badan dalam satu masa....dari mana glycogen ni datang..dia datang dari sumber karbohidrat..

Jadinya..selagi badan kita ada glycogen ni tadi ..selagi tu dia takkan usik sikit pun lemak kat badan kita..jadi camner nak bakar lemak?  hohoho..soalan yg sgt bagus...kalu nak bakar lemak..kena lah hapuskan glycogen tu dulu..

Sebab tu bagusnya berjoging di pagi hari..nape...?  Sbb badan kita dah kira 'berpuasa' pada malam hari..lepas dinner perut dah kosong balik kan..badan kita masih memerlukan tenaga untuk digunakan..jadi time kita memalam tu dia gunalah glycogen..n bila kita bangun tido plak..tahap glycogen sangat rendah..jadi bila stok glycogen tu tadi abis..tu yang baru lemak kita digunakan untuk supply tenaga bila bersenam di pagi  hari..abis tu kalu x sempat nak bersenam waktu pagi camner plaks...x leh bako lemak ker...?

Hohohoh...boleh...tapi kita kena pastikan kita tidak mengambil sebarang makanan n minuman yg mengandungi karbohidrat (sbb dia bekalkan glycogen) dalam 3 hingga 4 jam tempoh sebelum exercise..  ataupun panjangkan waktu bersenam..sebab badan kita mengambil masa 20 minit untuk menghabiskan stok glycogen tu tadi..jadinya kalu kita exercise 40 minit...kira 20 minit tu bakar glycogen, lagi 20 minit tu bakar lemak...

Jadi buatlah pilihan bijak bila nak bersenam...agak 2 malas bersenam lama sgt pastikan badan tu  x der glycogen...kalu tak..kita joging  cam nak rak..tapi badan tetap maintain tembam...wakakaka..

itu adalah salah satu sebab nape gue suka pi gym selepas subuh...sbb time tu glycogen sgt rendah levelnya...

Lepas ni akan ada sequelnya topik ni nanti...tunggu...hehhe

4 comments:

Ticer Syah said...

btoi btoi.. dan satu lagi kalu dok exercise then lepas exercise p bantai nasi lemak sepinggan with teh tarik satu kole, kompem akan kompem tembam.. huhu..

apa pon terserah pada tuan punya body.. either to live healthy life or to enjoy eating aje.. hehehehe...

Ateh said...

kalau ler kalau..kita tau menda ni dr awal..dah tentu kita kurus sejak azali lagi...wakakaka..ko dah kira ka dei..1 hari baper kalori lu telan...wakakaka

Ticer Syah said...

si melah tu takkan kurus sampai bila2..wakakkakaka

Ateh said...

wakakaka..guling2 aku ketawa...org yg perasan diri dah bagus mana mungkin memperbaiki dirinya sendiri...